Ευρετήριο

Βαβυλών





ΕΡΜΗΝΕΙΑ:

(Σύγχυση). Το μετέπειτα όνομα της Βαβέλ. Το όνομα προήλθε από το ρήμα βα-λά που σημαίνει αναμιγνύω, συγχύζω.

Πόλη που κτίστηκε κατά μήκος του Ευφράτη και στις πεδιάδες Σεναάρ (Βαβυλωνία). Ιδρύθηκε από τον Νεβρώδ. Γνωστή από την οικοδομή του πύργου που σταμάτησε λόγω της σύγχυσης των γλωσσών.

Περιβάλλετο από διπλό οχυρό τείχος, είχε δε οχυρωμένα και τα χωριζόμενα από τον Ευφράτη μέρη. Και του μεν Ανατολικού τμήματος της πόλης κέντρο ήταν το βασιλικό ανάκτορο με τούς περίφημους κρεμαστούς κήπους, του δε Δυτικού ο Ναός του Βάαλ, που είχε ύψος 192 μ. Ήταν πολυανθρωπότατη και πλουσιότατη από το εμπόριο και τη βιομηχανία, καταστραφείσα δε από τον βασιλέα των Ασσυρίων Σεννοιχειρείμ (689 π.Χ.) ανοικοδομήθηκε, διακοσμήθηκε και οχυρώθηκε από τον Ναβουχοδονόσορα (604-561 π.X.).

Το 539 κυριεύθηκε από τον βασιλέα των Περσών Κύρο και έγινε περσική σατραπεία. Έκτοτε άρχισε η παρακμή της που επιταχύνθηκε επί των Σελευκιδών μετά την κτίση της Σελεύκειας.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΜΦΡΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ:

Βαβυλών

Ο Νεβρώδ ήταν ο ιδρυτής και βασιλιάς της πρώτης αυτοκρατορίας που ήρθε σε ύπαρξη μετά τον Κατακλυσμό. Διακρίθηκε ως κραταιός κυνηγός «μπροστά» στον Ιεχωβά (με αρνητική χροιά, εβρ. λιφναί «εναντίον»  παράβαλε Num 16:2, 1Ch 14:8, 2Ch 14:10) ή αλλιώς «ενώπιον» του. (Gen 10:9, υποσ.) Μολονότι σε αυτή την περίπτωση ορισμένοι λόγιοι προσδίδουν θετική χροιά στην εβραϊκή πρόθεση που σημαίνει «ενώπιον», τα Ιουδαϊκά Ταργκούμ, τα συγγράμματα του ιστορικού Ιώσηπου, καθώς και τα συμφραζόμενα του 10ου κεφαλαίου της Γένεσης συγκλίνουν στο ότι ο Νεβρώδ ήταν ένας κραταιός κυνηγός ο οποίος αψηφούσε τον Ιεχωβά.

Η αρχή του βασιλείου του Νεβρώδ περιλάμβανε τις πόλεις Βαβέλ, Ερέχ, Ακκάδ και Καλνέ — όλες στη γη Σεναάρ. (Gen 10:10).

Επομένως, το χτίσιμο της Βαβέλ και του πύργου της πρέπει να άρχισε υπό τη δική του κατεύθυνση. Με αυτό το συμπέρασμα συμφωνεί και η παραδοσιακή Ιουδαϊκή άποψη. Ο Ιώσηπος έγραψε: «Λίγο λίγο, [ο Νεβρώδ] μετέτρεψε την κατάσταση των πραγμάτων σε τυραννία, πιστεύοντας πως ο μόνος τρόπος για να απομακρύνει τους ανθρώπους από το φόβο του Θεού ήταν να τους κάνει να στηρίζονται στη δική του δύναμη, και απειλούσε να εκδικηθεί τον Θεό, αν Εκείνος αποφάσιζε να πλημμυρίσει πάλι τη γη, διότι θα οικοδομούσε έναν πύργο ψηλότερο από όσο θα μπορούσε να ανεβεί το νερό και θα έπαιρνε εκδίκηση για την απώλεια των προγόνων τους. Το πλήθος πρόθυμα ακολούθησε τη γνώμη του [Νεβρώδ], γιατί πίστευε πως το να υποτάσσονται στον Θεό είναι δουλεία. Έτσι λοιπόν, άρχισαν να οικοδομούν τον πύργο. ... Ο πύργος ψήλωνε με ταχύτητα πέρα από κάθε προσδοκία».—Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, Α', 114, 115 (iv, 2, 3).

ΕΞΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΦΡΑΣΕΟΛΟΓΙΑ:

Ι. (Apoc 14:6) Η Βαβυλώνα ήταν ο τόπος όπου, πριν από 4.000 και πλέον χρόνια, ο Ιεχωβά σύγχυσε τις γλώσσες των επίδοξων οικοδόμων του Πύργου της Βαβέλ. Οι διαφορετικές γλωσσικές ομάδες διασκορπίστηκαν στα πέρατα της γης, παίρνοντας μαζί τους τις αποστατικές πεποιθήσεις και πράξεις που αποτελούν τη βάση των περισσότερων θρησκειών μέχρι σήμερα. (Gen 11:1-9) Η Βαβυλώνα η Μεγάλη είναι το θρησκευτικό μέρος της οργάνωσης του Σατανά. (Παραβ. Joh 8:43-47.)

Σήμερα, το πιο εξέχον τμήμα της είναι ο αποστάτης Χριστιανικός κόσμος, ο οποίος έκανε την εμφάνισή του τον τέταρτο αιώνα μετά τον Χριστό ως μια ισχυρή, άνομη οργάνωση με δόγματα και θρησκευτικούς τύπους που προήλθαν, όχι από τη Γραφή, αλλά κατά κύριο λόγο από τη βαβυλωνιακή θρησκεία. (2Th 2:3-12).

Μπορεί να ρωτήσετε: “Αφού η θρησκεία εξακολουθεί να ασκεί μεγάλη επιρροή στη γη, γιατί αναγγέλλει ο άγγελος ότι η Βαβυλώνα η Μεγάλη έπεσε;” Τι συνέβη μετά το 539 Π.Κ.Χ., έτος κατά το οποίο έπεσε η αρχαία Βαβυλώνα; Ο Ισραήλ ελευθερώθηκε για να επιστρέψει στην πατρίδα του και να αποκαταστήσει εκεί την αληθινή λατρεία!

Συνεπώς, η αποκατάσταση του πνευματικού Ισραήλ το 1919 σε λαμπρή πνευματική ευημερία, η οποία συνεχίζεται και επεκτείνεται μέχρι σήμερα, αποτελεί απόδειξη ότι η Βαβυλώνα η Μεγάλη έπεσε εκείνο το έτος. Δεν έχει πια τη δύναμη να περιορίζει το λαό του Θεού. Επιπλέον, έχει σοβαρά προβλήματα μέσα στις ίδιες τις τάξεις της. Από το 1919 έχει εκτεθεί ευρέως η διαφθορά, η ανεντιμότητα και η ανηθικότητά της. Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, λίγοι άνθρωποι πηγαίνουν πια στην εκκλησία. Ατιμασμένη στα μάτια όλων όσων αγαπούν το Λόγο της αλήθειας του Θεού, η Βαβυλώνα η Μεγάλη βρίσκεται τώρα στο κελί των μελλοθανάτων, περιμένοντας, σαν να λέγαμε, την εκτέλεση της δίκαιης κρίσης του Ιεχωβά εναντίον της.

Η Ατιμωτική Πτώση της Βαβυλώνας

Ας εξετάσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες τις περιστάσεις υπό τις οποίες λαβαίνει χώρα η ατιμωτική πτώση της Βαβυλώνας της Μεγάλης. Ο άγγελος μας λέει εδώ ότι «η Βαβυλώνα η Μεγάλη ... πότισε όλα τα έθνη με το κρασί του θυμού της πορνείας της». Τι σημαίνει αυτό; Σχετίζεται με κατάκτηση. Για παράδειγμα, ο Ιεχωβά είπε στον Ιερεμία: «Πάρε από το χέρι μου αυτό το ποτήρι με το κρασί της οργής και ανάγκασε όλα τα έθνη στα οποία σε στέλνω να το πιουν. Και θα πιουν και θα παραπαίουν και θα φέρονται σαν να έχουν τρελαθεί εξαιτίας του σπαθιού που στέλνω ανάμεσά τους». (Jer 25:15, 16).

Τον έκτο και τον έβδομο αιώνα Π.Κ.Χ., ο Ιεχωβά χρησιμοποίησε την αρχαία Βαβυλώνα για να δώσει σε πολλά έθνη, περιλαμβανομένου και του αποστάτη Ιούδα, να πιουν ένα συμβολικό ποτήρι θλίψης, σε σημείο που και ο ίδιος ο λαός του σύρθηκε σε αιχμαλωσία. Κατόπιν, η Βαβυλώνα έπεσε με τη σειρά της επειδή ο βασιλιάς της εξύψωσε τον εαυτό του εναντίον του Ιεχωβά, «του Κυρίου των ουρανών». (Dan 5:23).

Και η Βαβυλώνα η Μεγάλη έχει κάνει κατακτήσεις, οι οποίες όμως στην πλειονότητά τους υπήρξαν πιο ύπουλες. Έχει “ποτίσει όλα τα έθνη” χρησιμοποιώντας τα τεχνάσματα μιας πόρνης, διαπράττοντας έτσι πνευματική πορνεία μαζί τους. Έχει παρασύρει τους πολιτικούς ηγέτες ώστε να συνάψουν συμμαχίες και φιλίες μαζί της. Χρησιμοποιώντας θρησκευτικά δελεάσματα, έχει καταστρώσει σχέδια για πολιτική, εμπορική και οικονομική καταδυνάστευση. Έχει υποθάλψει θρησκευτικό διωγμό, θρησκευτικούς πολέμους και σταυροφορίες, καθώς επίσης και εθνικούς πολέμους, για καθαρά πολιτικούς και εμπορικούς λόγους. Επιπρόσθετα, έχει καθαγιάσει αυτούς τους πολέμους λέγοντας ότι αποτελούν θέλημα Θεού.

Όλοι γνωρίζουν ότι η θρησκεία αναμείχθηκε στους πολέμους και στην πολιτική του 20ού αιώνα—όπως συνέβη στη Σιντοϊστική Ιαπωνία, στην Ινδουιστική Ινδία, στο Βουδιστικό Βιετνάμ, στη «Χριστιανική» Βόρεια Ιρλανδία και Λατινική Αμερική, καθώς και αλλού—χωρίς να παραβλέψουμε το ρόλο που έπαιξαν οι στρατιωτικοί ιερείς και στις δύο παρατάξεις των δύο παγκόσμιων πολέμων, παροτρύνοντας νεαρούς άντρες να αλληλοσφαχτούν.

Κλασικό παράδειγμα όσον αφορά τις ερωτοτροπίες της Βαβυλώνας της Μεγάλης είναι η συμμετοχή της στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο των ετών 1936-1939, στον οποίο σκοτώθηκαν τουλάχιστον 600.000 άνθρωποι. Αυτό το αιματοκύλισμα προκλήθηκε από υποστηρικτές του Καθολικού κλήρου και συμμάχους τους, εν μέρει επειδή ο πλούτος και η θέση της εκκλησίας απειλούνταν από τη νόμιμη κυβέρνηση της Ισπανίας.

IΙ. Βαβυλώνα (ύδατα) (Apoc 17:1)

Η αρχαία Βαβυλώνα καθόταν πάνω σε πολλά νερά - τον ποταμό Ευφράτη και πολυάριθμα κανάλια. Αυτά της παρείχαν προστασία και ήταν πηγή κερδοφόρου εμπορίου, μέχρι που στέρεψαν μέσα σε μία νύχτα. (Jer 50:38· 51:9,12,13) Και η Βαβυλώνα η Μεγάλη επίσης αποβλέπει σε «πολλά νερά» για να την προστατεύουν και να την πλουτίζουν. Αυτά τα συμβολικά νερά σημαίνουν «λαούς και πλήθη και έθνη και γλώσσες», δηλαδή όλους τους δισεκατομμύρια ανθρώπους που εξουσιάζει και από τους οποίους λαβαίνει υλική υποστήριξη. Αλλά και αυτά τα νερά στερεύουν επίσης, δηλαδή αποσύρουν την υποστήριξή τους. (Apoc 17:15· παράβ. Psa 18:4· Hsa 8:7.

IIΙ. Βαβυλώνα Μεγάλη (Apoc 18:2)

Καθώς οι διάφορες γλωσσικές ομάδες διασκορπίστηκαν από τη Βαβυλώνα σε όλη τη γη, πήραν μαζί τους τη βαβυλωνιακή θρησκεία. Ως αποτέλεσμα, τελετές και πεποιθήσεις παρόμοιες με εκείνες της αρχαίας Βαβυλώνας ευδοκίμησαν ανάμεσα στους αρχικούς κατοίκους της Ευρώπης, της Αφρικής, της Βόρειας και της Νότιας Αμερικής, της Άπω Ανατολής και των Νότιων Θαλασσών. Πολλές από αυτές τις πεποιθήσεις έχουν επιζήσει μέχρι σήμερα. Είναι, λοιπόν, κατάλληλο που η Αποκάλυψη αναφέρει την παγκόσμια αυτοκρατορία της ψεύτικης θρησκείας ως μια πόλη η οποία ονομάζεται Βαβυλώνα η Μεγάλη. (Αποκάλυψη, κεφ. 17, 18) Η ψεύτικη θρησκεία, οπουδήποτε και αν σπάρθηκε, έχει παραγάγει καταπιεστικά ιερατεία, δεισιδαιμονία, άγνοια και ανηθικότητα. Έχει αποδειχτεί ισχυρό εργαλείο στο χέρι του Σατανά. Η Βαβυλώνα η Μεγάλη μαχόταν ανέκαθεν με μένος την αληθινή λατρεία του Υπέρτατου Κυρίου Ιεχωβά.

Η Βαβυλώνα η Μεγάλη, η Παγκόσμια Αυτοκρατορία της ψεύτικης θρησκείας και λατρείας, με το σύμβολο της πνευματικής πορνείας, όπως αναφέρεται στο Βιβλίο της Αποκάλυψης (Apoc 17:1-5).

Επισημαίνεται ότι ένα ακόμη διακριτικό γνώρισμα της Βαβυλώνας της Μεγάλης είναι η μέθη της που προκαλείται «από το αίμα των αγίων και των μαρτύρων του Ιησού» που πίνει (Apoc 17:4,6, 18:24, 19:1,2).

Όπως αποδεικνύεται, η Βαβυλώνα η Μεγάλη είναι το πνευματικό αντίστοιχο της Αρχαίας πόλης της Βαβυλώνας, καθώς εκδηλώνει ακριβώς την ίδια εχθρότητα απέναντι στον αφιερωμένο και βαπτισμένο αληθινό λαό του Ιεχωβά Θεού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ιησούς επέρριψε στους θρησκευτικούς ηγέτες την ευθύνη για «όλο το δίκαιο αίμα που χύθηκε στη γη από το αίμα του δίκαιου Άβελ ως το αίμα του Ζαχαρία». Παρ’ όλον ότι τα λόγια αυτά του Ιησού απευθύνονταν στους θρησκευτικούς ηγέτες που ανήκαν στο ίδιο γένος του Ιησού, το Ιουδαϊκό έθνος, και παρ’ όλον ότι ο διωγμός των ακολούθων του Ιησού από αυτή την ομάδα ήταν ιδαίτερα έντονος για κάποιο χρονικό διάστημα, η ιστορία δείχνει ότι στα μετέπειτα χρόνια η εναντίωση στην αληθινή Χριστιανοσύνη προήλθε και από άλλες πηγές (μάλιστα δε και οι ίδιοι οι Ιουδαίοι υπέστησαν σφοδρό διωγμό) (Mat 23:29-35).

Βαβυλώνα η Μεγάλη, εχθρά του Θεού και της «νύφης του Χριστού» (Apoc κεφ. 16-18)

Apoc 19:1-10: «Μετ τατα κουσα ς φωνν μεγλην χλου πολλο ν τ οραν λεγντων· λληλουϊ· σωτηρα κα δξα κα δναμις το θεο μν, τι ληθινα κα δκαιαι α κρσεις ατο· τι κρινεν τν πρνην τν μεγλην τις φθειρεν τν γν ν τ πορνείᾳ ατς, κα ξεδκησεν τ αμα τν δολων ατο κ χειρς ατς. Κα δετερον ερηκαν· λληλουϊ· κα καπνς ατς ναβανει ες τος αἰῶνας τν αἰώνων. κα πεσαν ο πρεσβτεροι ο εκοσι τσσαρες κα τ τσσαρα ζα κα προσεκνησαν τ θε τ καθημν π τ θρν λγοντες· μν λληλουϊ. Κα φων π το θρνου ξλθεν λγουσα· ανετε τ θε μν πντες ο δολοι ατο [κα] ο φοβομενοι ατν, ο μικρο κα ο μεγλοι. Κα κουσα ς φωνν χλου πολλο κα ς φωνν δτων πολλν κα ς φωνν βροντν σχυρν λεγντων· λληλουϊ, τι βασλευσεν κριος θες [μν] παντοκρτωρ. χαρωμεν κα γαλλιμεν κα δσωμεν τν δξαν ατ, τι λθεν γμος το ρνου κα γυν ατο τομασεν αυτν κα δθη ατ να περιβληται βσσινον λαμπρν καθαρν· τ γρ βσσινον τ δικαιματα τν γων στν. Κα λγει μοι· γρψον· μακριοι ο ες τ δεπνον το γμου το ρνου κεκλημνοι. κα λγει μοι· οτοι ο λγοι ληθινο το θεο εσιν. κα πεσα μπροσθεν τν ποδν ατο προσκυνσαι ατ. κα λγει μοι· ρα μ· σνδουλς σο εμι κα τν δελφν σου τν χντων τν μαρτυραν ησο· τ θε προσκνησον. γρ μαρτυρα ησο στιν τ πνεμα τς προφητεας.»

Η Βαβυλώνα η Μεγάλη χαρακτηρίζεται ως «η μητέρα των πορνών» και «η μεγάλη πόλη η οποία έχει βασιλεία πάνω στους βασιλιάδες της γης».

Η εκτέλεσή της γίνεται στο πλαίσιο των τελικών κρίσεων του Θεού και περιγράφεται με συμβολισμό όταν οι άγγελοι με τις εφτά κούπες (φιάλες – ΚΕΙΜ) του Θεού προχωρούν για να πραγματοποιήσουν την εκτέλεσή της.

Επισημαίνεται ότι η συμμαχία της με το «εφτακέφαλο θηρίο» καταρρέει, καθώς το θηρίο εξοργίζεται μαζί της, κατατρώει τη σάρκα της και την καίει με φωτιά.

Το πένθος όσων κέρδιζαν από τις δοσοληψίες που είχαν με τη Βαβυλώνα είναι μεγάλο αλλά ο ουρανός αγάλλεται για την καταστροφή της.

Η Βαβυλώνα η Μεγάλη ως «η μητέρα των πορνών» θα κατέβαλλε λογικά κάθε προσπάθεια για να παραπλανήσει τη «νύφη του Χριστού», τους 144.000 αδελφούς του, «ώστε ν’ απιστήσει και αυτή στον μέλλοντα σύζυγό της» (παραβ. 2Co 11:2,3, Eph 5:25-27) και να γίνει και αυτή «πόρνη».

Αλλά οι εκμαυλιστικές αυτές προσπάθειές της να παρασύρει «τη νύφη» στην πορνεία αποτυγχάνουν παταγωδώς και γι’ αυτό το λόγο η ουράνια αγαλλίαση είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Τελικά η μεγάλη πόρνη έχει φύγει από τη μέση, ερημωμένη και γυμνή, και η νύφη έχει νικήσει και προχωράει για το γάμο της με το «Αρνί». Όλοι οι προσκαλεσμένοι στο γάμο είναι γεμάτοι από χαρά.

Με το γάμο αυτό ο Ιεχωβά Θεός κάνει την έναρξη μιας νέας εποχής στη Βασιλεία Του, δεδομένου ότι η μεγάλη πόρνη έχει εξαφανιστεί και δεν αποτελεί πλέον την αντίπαλη τη ς αγνής λατρείας.

ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΕΔΑΦΙΑ:

Apoc 14:8: «Καὶ ἄλλος ἄγγελος δεύτερος ἠκολούθησεν λέγων· ἔπεσεν ἔπεσεν Βαβυλὼν ἡ μεγάλη ἣ ἐκ τοῦ οἴνου τοῦ θυμοῦ τῆς πορνείας αὐτῆς πεπότικεν πάντα τὰ ἔθνη».

Apoc 16:19: «Καὶ ἐγένετο ἡ πόλις ἡ μεγάλη εἰς τρία μέρη καὶ αἱ πόλεις τῶν ἐθνῶν ἔπεσαν. καὶ Βαβυλὼν ἡ μεγάλη ἐμνήσθη ἐνώπιον τοῦ θεοῦ δοῦναι αὐτῇ τὸ ποτήριον τοῦ οἴνου τοῦ θυμοῦ τῆς ὀργῆς αὐτοῦ».

Apoc 17:5: «Καὶ ἐπὶ τὸ μέτωπον αὐτῆς ὄνομα γεγραμμένον, μυστήριον, Βαβυλὼν ἡ μεγάλη, ἡ μήτηρ τῶν πορνῶν καὶ τῶν βδελυγμάτων τῆς γῆς».

Apoc 18:1-5: «Μετὰ ταῦτα εἶδον ἄλλον ἄγγελον καταβαίνοντα ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἔχοντα ἐξουσίαν μεγάλην, καὶ ἡ γῆ ἐφωτίσθη ἐκ τῆς δόξης αὐτοῦ. καὶ ἔκραξεν ἐν ἰσχυρᾷ φωνῇ λέγων· ἔπεσεν ἔπεσεν Βαβυλὼν ἡ μεγάλη, καὶ ἐγένετο κατοικητήριον δαιμονίων καὶ φυλακὴ παντὸς πνεύματος ἀκαθάρτου καὶ φυλακὴ παντὸς ὀρνέου ἀκαθάρτου [καὶ φυλακὴ παντὸς θηρίου ἀκαθάρτου] καὶ μεμισημένου, ὅτι ἐκ τοῦ οἴνου τοῦ θυμοῦ τῆς πορνείας αὐτῆς πέπωκαν πάντα τὰ ἔθνη καὶ οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς μετ᾽ αὐτῆς ἐπόρνευσαν καὶ οἱ ἔμποροι τῆς γῆς ἐκ τῆς δυνάμεως τοῦ στρήνους αὐτῆς ἐπλούτησαν. Καὶ ἤκουσα ἄλλην φωνὴν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ λέγουσαν· ἐξέλθατε ὁ λαός μου ἐξ αὐτῆς ἵνα μὴ συγκοινωνήσητε ταῖς ἁμαρτίαις αὐτῆς, καὶ ἐκ τῶν πληγῶν αὐτῆς ἵνα μὴ λάβητε, ὅτι ἐκολλήθησαν αὐτῆς αἱ ἁμαρτίαι ἄχρι τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἐμνημόνευσεν ὁ θεὸς τὰ ἀδικήματα αὐτῆς.»

Apoc 18:10: «Ἀπὸ μακρόθεν ἑστηκότες διὰ τὸν φόβον τοῦ βασανισμοῦ αὐτῆς λέγοντες· οὐαὶ οὐαί, ἡ πόλις ἡ μεγάλη, Βαβυλὼν ἡ πόλις ἡ ἰσχυρά, ὅτι μιᾷ ὥρᾳ ἦλθεν ἡ κρίσις σου».

Στα πλαίσια της ενθρόνισής του στην Ουράνια Βασιλεία το 1914, ο Ιησούς Χριστός έστρεψε την προσοχή του στις πνευματικές ανάγκες του πιστού λαού του Θεού πάνω στη γη (Mat 24:45-47). Όπως είχε γίνει και με την απελευθέρωση του υπόλοιπου των Ιουδαίων το 537 π.Χ. από τη Βαβυλώνα μόλις κατακτήθηκε από τον Κύρο, έτσι και ο Ιησούς απελευθέρωσε ένα υπόλοιπο πνευματικών Ιουδαίων (εκείνων που ακολουθούσαν πιστά τα ίχνη του) από την επιρροή της σύγχρονης Βαβυλώνας της Μεγάλης, της παγκόσμιας αυτοκρατορίας της ψεύτικης θρησκείας. Με την απελευθέρωση αυτή αποκαταστάθηκε η αγνή λατρεία που αρμόζει στη ζωή των γνήσιων αφιερωμένων βαπτισμένων Χριστιανών (παραβ. Mat 3:1-5, Rom 2:29).

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ:

Βαβυλώνα η Μεγάλη

1) Η λατρεία της τριάδας ως Τριαδικού Θεού

Η ιδέα της Τριάδας προέρχεται από την αρχαία Βαβυλώνα, όπου ο θεός του ήλιου Σαμάς, η θεά της Σελήνης Σιν και η θεά των άστρων Ιστάρ λατρεύονταν ως τριάδα.

Η Αίγυπτος ακολούθησε το ίδιο πρότυπο, σε Καθολικές εκκλησίες υπάρχουν ομοιώματα που παριστάνουν τον Θεό με τρία κεφάλια.

2) Η Βαβυλώνα η Μεγάλη ως ένα «θρησκευτικό πολιτικό κράτος»

Ο Ρωμαιοκαθολικός καρδινάλιος του 19ου αιώνα Τζον Χένρι Νιούμαν, υποδεικνύοντας τη μη Χριστιανική προέλευση πολλών από τις διδασκαλίες, τις τελετές και τις συνήθειες του αποστάτη Χριστιανικού κόσμου, έγραψε στο έργο του με τίτλο Δοκίμιο Σχετικά με την Ανάπτυξη της Χριστιανικής Διδασκαλίας (Essay on the Development of Christian Doctrine): «Η χρήση ναών και μάλιστα αφιερωμένων σε συγκεκριμένους αγίους και στολισμένων σε ορισμένες περιπτώσεις με κλαδιά δένδρων, το λιβάνι, τα καντήλια και τα κεριά, τα τάματα για την ανάρρωση από ασθένεια, το αγίασμα, το απαραβίαστο των ναών, οι άγιες ημέρες και εποχές, η χρήση ημερολογίων, οι λιτανείες, ο αγιασμός των χωραφιών, τα ιερατικά άμφια, η κουρά, το δαχτυλίδι του γάμου, η στρέψη (ο προσανατολισμός) του προσώπου προς την ανατολή, αργότερα τα θρησκευτικά ομοιώματα, ίσως η εκκλησιαστική ψαλμωδία και το τροπάριο «Κύριε Ελέησον», είναι όλα ειδωλολατρικής προέλευσης και καθαγιάστηκαν με την υιοθέτησή τους από την εκκλησία».

«Ο Ιεχωβά ο Παντοδύναμος» αντί να καθαγιάζει αυτού του είδους την ειδωλολατρία, νουθετεί τους Χριστιανούς: «Βγείτε από ανάμεσά τους και αποχωριστείτε… και πάψτε ν’ αγγίζετε αυτό που είναι ακάθαρτο» (2Co 6:14-18).

ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ:

Βαβέλ (Βαβυλών)

Η Βαβυλώνα κατείχε στην εποχή της τα σκήπτρα του «Βαβυλωνιακού πολυθεϊσμού», το οποίο είχε επικεφαλής το Τρίθεο Άνου – Ευλίλ – Εα. Στο Βαβυλωνιακό πολυθεϊσμό κυριάρχησε ο Βηλ ως κατ’ εξοχήν υπερώνυμος και υπέρθεος, ύψιστος δημιουργός και κυρίαρχος του σύμπαντος κόσμου (Giuseppe Furlanis: La Santenza di Dio nella religione babilonese e assira -  Roma 1950).

Αργότερα, όταν η Βαβυλώνα ήταν κυρίαρχος δύναμη της Σουμεροακκαδικής (προ Ασσυροβαβυλωνιακής) περιοχής, ύψωσε για λατρεία τον θεό της Μαρδόνη, ο οποίος χαρακτηριζόταν ως «βασιλεύς-κύριος των θεών του ουρανού και της γης» στο Βαβυλωνιακό έπος της δημιουργίας του κόσμου, όπου ο Μαρδόνης εμφανίζεται ως δημιουργός με τη φράση «enouma elisch» (ὅτε ὑψοῦ ἐκεῖ) κατά παράλληλο τρόπο της φράσης «ἐν ἀρχῇ» του βιβλίου της Γένεσης (1:1).

Η πολυθεΐα στη Βαβέλ ήταν το κύριο χαρακτηριστικό, καθώς αυτή εμφανίζεται με τους τίτλους πλειάδων θεών και θεοτήτων από την αρχαιοβαβυλωνιακή μέχρι τη νεοβαβυλωνιακή περίοδο (παραβ. Records of the past Vol V σελ. 139-142 - Rawlinsan σελ. 16).

Η πολυθεΐα αυτή επηρέασε βαθιά μετέπειτα όλο τον κόσμο και συνέβαλε στην επιδίωξη της αναβίωσης της αρχαίας λατρείας πολυπληθών θεών και θεοτήτων με ανέγερση ιερών ναών και Πανθέων (ναοί πάντων των θεών), στα πλαίσια της αναγωγής στην κρατική πλέον λατρεία με πρωταγωνιστή τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αύγουστο, γνωστό ως Μάξιμο Ποντίφηκα (Pontifex Maximus).

Την εποχή εκείνη ιδρύθηκαν στη Ρώμη και σε άλλες πόλεις και μεγαλουπόλεις (Αλεξάνδρεια, Αντιόχεια κ.α.) οι γνωστές λατρειακές αδελφότητες (Αυγουσταῖαι – Augustales), ως πρόδρομοι της αποστασίας.

Τέλος, οι λατρευτικές αδελφότητες συγχωνεύθηκαν με τη Χριστιανική εθιμοτυπία στην Ανατολή και Δύση, στα πλαίσια του Μονοθεΐζοντα πυρήνα του Βεδικού πολυθεϊσμού (παραβ. H. D. Grisworld: The religion of the Rigveda – Oxford University Press 1923).

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

Apoc 14:8: Apoc 17:18  Apoc 18:2 

Apoc 16:19: Apoc 17:18  Apoc 18:2  Jer 25:15.

Apoc 17:5: 2Th 2:7  Apoc 19:2  Jek 22:2  Apoc 18:5.

Apoc 18:2: Jer 50:2  Hsa 21:9  Jer 51:8  Apoc 14:8  Psa 39:5  Hsa 13:21  Jer 50:39  Jer 51:37.

Apoc 18:10: Jek 26:17  Dan 4:30  Jer 51:8.

1) ΑΓΓΛΙΚΑ: Babylon.

2) ΛΑΤΙΝΙΚΑ: Babylon.

3) ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ: Babylon.

4) ΙΤΑΛΙΚΑ: Babilonia.

5) ΓΑΛΛΙΚΑ: Babylone.

6) ΙΣΠΑΝΙΚΑ: Babilonia.

7) ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΑ: Babilônia.

8) ΟΛΛΑΝΔΙΚΑ: Babylon.