Ευρετήριο

Κρίσις



ΡΙΖΑ: < ΚΡΙΝΩ (βλ.λ.).

ΕΡΜΗΝΕΙΑ:

1) Απόφαση, κρίση.

2) Το δικαστήριο.

3) Η τιμωρία, η δικαίωση των ανθρώπων από τον Θεό που πρόκειται να συμβεί κατά τη συντέλεια του κόσμου (συστήματος πραγμάτων), σύμφωνα με την Αγία Γραφή.

4) Η δικαιοσύνη, το δίκαιο.

ΟΜΟΡΡΙΖΑ: Κρίνω Mat 12:7, Ἀνακρίνω 1Co 2:14, Διακρίνω 1Co 6:5, Κρῖμα Mar 12:40, Κατακρίνω Rom 1:2, Κατάκρισις 2Co 3:9, Δικαιοκρισία Rom 2:5, Αυτοκατάκριτος Tit 3:11, Κριτής Heb 12:23, Κριτήριον 1Co 6:2.

ΣΥΝΩΝΥΜΑ: Αἰτία Mat 27:37, Αἰτίωμα Act 25:7, Ἔγκλημα Act 23:29, Κατήγορος Act 23:30,35, Κατηγορία Joh 18:29, Δίκη Act 25:15, Καταδίκη Act 25:15, Καταδικάζω Luk 6:37, Καταγιγνώσκω Gal 2:11, Δικαστής Act 7:27,35, Ἡμέρα 1Co 4:3.

ΑΝΤΙΘΕΤΑ: Ἀθῶος Mat 27:4, Ἔνοχος Mat 5:21, 22.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Ουσιαστικό γ΄ κλίσης, θηλυκού γένους: Κρίσις, -εως.

Για αναλυτική μελέτη βλ. Αρχαιοελληνική Γραμματική ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ.

ΤΥΠΟΙ ΤΟΥ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:

1) Κρίσει: Δοτική ενικού.

2) Κρίσεις: Ονομαστική πληθυντικού.

3) Κρίσεως: Γενική ενικού.

4) Κρίσιν: Αιτιατική ενικού.

5) Κρίσις: Ονομαστική ενικού.

ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ:

«Να Παίρνουμε Αποφάσεις που Τιμούν τον Θεό (Apoc 16:7)

Πρέπει άραγε να ανησυχούμε για το πώς βλέπουν οι άλλοι τις αποφάσεις μας; Σε κάποιον βαθμό, ναι. Προσέξτε τι είπε ο Παύλος σχετικά με τη βρώση τροφών που ίσως είχαν θυσιαστεί στα είδωλα. Αναγνώρισε ότι, αν και μια απόφαση μπορεί να μην ήταν εσφαλμένη αυτή καθαυτή, μπορούσε να προκαλέσει βλάβη σε κάποιον που είχε αδύναμη συνείδηση. Ποια ήταν η απόφαση του Παύλου; «Αν η τροφή σκανδαλίζει τον αδελφό μου», έγραψε, «δεν πρόκειται ποτέ να ξαναφάω κρέας, για να μη σκανδαλίσω τον αδελφό μου». (1Co 8:4-13).

Και εμείς επίσης χρειάζεται να σκεφτόμαστε πώς θα επηρεάσουν οι αποφάσεις μας τις συνειδήσεις των άλλων. Ασφαλώς, πρώτιστο μέλημά μας είναι το πώς θα επηρεάσουν οι επιλογές μας τη φιλία μας με τον Ιεχωβά. (Διαβάστε Rom 14:1-4) Ποιες Γραφικές αρχές θα μας βοηθήσουν να παίρνουμε αποφάσεις που τιμούν τον Θεό;

ΝΟΜΟΙ-ΕΝΤΟΛΕΣ-ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ-ΠΡΟΣΤΑΓΕΣ-ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΕΙΣ:

Apoc 16:7: «Κα κουσα το θυσιαστηρου λγοντος· να κριε θες παντοκρτωρ, ληθινα κα δκαιαι α κρσεις σου.»

Ο Ιεχωβά Θεός, ο Υπέρτατος Κριτής και Νομοθέτης «αγαπά τη δικαιοσύνη και κρίση» (Hsa 33:22, Psa 33:5).

Δεν θα υποτιμήσει την κρίση και την αφθονία της δικαιοσύνης (Job 37:23).

Όλα αυτά αποτελούν μια σαφή και βέβαιη εγγύηση ότι ο Ιεχωβά ο Δίκαιος Κριτής δεν θα εγκαταλείψει ποτέ τους δίκαιους οσίους Του (Psa 37:28).

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ιεχωβά Θεός δεν προσωποληπτεί στην πολιτεία Του με τα πλάσματά Του αλλά δέχεται και ευλογεί όλους εκείνους που Τον φοβούνται και πράττουν τη δικαιοσύνη Act 10:34,35).

Όλα τα άτομα και τα έθνη ανταμείβονται ή τιμωρούνται, ερχόμενα σε κρίση, ανάλογα με τη διαγωγή, τις πράξεις και την πολιτεία τους απέναντι του Θεού των εντολών, των προσταγών, των διατάξεων, των υπενθυμίσεων και των δικαστικών αποφάσεών Του (Psa 119:143,172,176,141,168,173,117,124,171,125,129,144,146,157,168, Rom 2:3-11, Eph 6:7-9, Col 3:22, 4:1).

Κατά συνέπεια, καθώς η σοφία του Θεού είναι ανώτερη από τη λογική των ανθρώπων, δίκαια ο Δίκαιος Δημιουργός και Κριτής ανέκαθεν απαίτησε απ’ όλους όσους επιθυμούν να κερδίσουν την επιδοκιμασία Του, να εξοικειωθούν με τα δικά Του κριτήρια δικαιοσύνης και να τα ακολουθούν (Hsa 1:17,18, 10:1,2, Jer 7:5-7, 21:12, 22:3, Jek 45:9,10, Am 5:15, Mic 3:9-12, 6:8, Zac 7:9-12).

Τέλος η Κρίση συνδέεται στενά με τη Δικαιοσύνη, επειδή πηγάζουν αμφότερες από την ίδια πηγή που είναι ο Ιεχωβά Θεός.

Στα πλαίσια αυτά, κάθε άνθρωπος κατά παρόμοιο τρόπο, όπως ο Θεός, πρέπει να είναι αμερόληπτος, γιατί το αντίθετο θα συνιστούσε αδικία και κατ’ επέκταση παραβίαση του θείου Νόμου της αγάπης (Jas 2:1-9).

Έτσι η άσκηση κρίσης σύμφωνα με τα κριτήρια του Θεού οδηγούν τον άνθρωπο στην ευτυχία καθ’ ότι ο Θεός έχει συνδέσει στενά και άρρηκτα τους νόμους της αιώνιας δικαιοσύνης με την αιώνια ευτυχία του κάθε ανθρώπου (Psa 106:3, Hsa 56:1,2).

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΜΦΡΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ:

Κρίσις (μετά την Ανάσταση)

Είδαμε ότι «οι λοιποί των νεκρών» ανασταίνονται στη διάρκεια της χιλιετίας για να «κριθοῦν … κατά τὰ έργα αὐτῶν» τότε. (Apoc 20:12).

Η μακάβρια ιδέα για μια ημέρα κρίσεως που ο καθένας που έζησε ποτέ πάνω στη γη θα πρέπει να δώσει λόγο για τα περασμένα αμαρτήματά του δεν βασίζεται στη Βίβλο. Τα συμφραζόμενα δείχνουν ότι τα θεία «βιβλία», ή «βιβλία του νόμου», θα ανοιχτούν και ότι οι αναστημένοι νεκροί θα κριθούν «ἐκ τῶν γεγραμμένων ἐν τοῖς βιβλίοις κατά τὰ ἔργα αὐτῶν», δηλαδή, ανάλογα με την υπακοή τους ή την απείθειά τους σ’ αυτές τις θείες οδηγίες.

ΕΞΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΦΡΑΣΕΟΛΟΓΙΑ:

Ι. Κρίσις (Apoc 20:4)

Ποιοι απομένουν για να κριθούν όταν φύγει η παλιά γη και ο παλιός ουρανός; Όχι το χρισμένο υπόλοιπο των 144.000, επειδή αυτοί έχουν ήδη κριθεί και σφραγιστεί. Αν κάποιοι από τους χρισμένους εξακολουθούν να ζουν στη γη μετά τον Αρμαγεδδώνα, θα πρέπει λίγο αργότερα να πεθάνουν και να λάβουν την ουράνια ανταμοιβή τους μέσω ανάστασης. (1Pe 4:17· Apoc 7:2-4).

Ωστόσο, τα εκατομμύρια του μεγάλου πλήθους που τώρα έχουν βγει από τη μεγάλη θλίψη στέκονται εμφανώς «μπροστά στο θρόνο». Αυτοί έχουν ήδη υπολογιστεί δίκαιοι για επιβίωση λόγω της πίστης τους στο χυμένο αίμα του Ιησού, αλλά η κρίση τους πρέπει να συνεχιστεί στη διάρκεια των χιλίων ετών καθώς ο Ιησούς εξακολουθεί να τους οδηγεί σε «πηγές νερών ζωής». Τότε, αφού θα έχουν αποκατασταθεί σε ανθρώπινη τελειότητα και κατόπιν θα έχουν δοκιμαστεί, θα ανακηρυχτούν δίκαιοι με την πληρέστερη έννοια. (Apoc 7:9, 10, 14, 17).

Παρόμοια, στη διάρκεια των χιλίων ετών θα χρειαστεί να κριθούν τα παιδιά που θα επιζήσουν από τη μεγάλη θλίψη και τα παιδιά που θα γεννήσει το μεγάλο πλήθος στη διάρκεια της Χιλιετίας. (Παραβ. Gen 1:28· 9:7· 1Co 7:14.

ΙΙ. Κρίσις (Apoc 20:4)

Ο Ιωάννης προσθέτει: «Και ανοίχτηκε άλλος ρόλος· αυτός είναι ο ρόλος της ζωής. Και οι νεκροί κρίθηκαν με βάση εκείνα που ήταν γραμμένα στους ρόλους σύμφωνα με τα έργα τους. Και η θάλασσα έδωσε εκείνους που ήταν νεκροί σε αυτήν, και ο θάνατος και ο Άδης έδωσαν εκείνους που ήταν νεκροί σε αυτούς, και εκείνοι κρίθηκαν ατομικά σύμφωνα με τα έργα τους». (Apoc 20:12β, 13).

Τι καταπληκτικό θέαμα! “Η θάλασσα, ο θάνατος και ο Άδης” παίζουν όλα τους κάποιον ρόλο, αλλά σημειώστε ότι αυτοί οι όροι δεν αναφέρονται σε πράγματα εντελώς ξεχωριστά το ένα από το άλλο. Ο Ιωνάς, όταν βρισκόταν στην κοιλιά ενός ψαριού και ως εκ τούτου στη μέση της θάλασσας, είπε ότι βρισκόταν στον Σιεόλ, ή αλλιώς στον Άδη. (Jon 2:2) Αν ένα άτομο έχει πιαστεί στα πλοκάμια του Αδαμιαίου θανάτου, τότε πιθανότατα βρίσκεται επίσης στον Άδη. Αυτά τα προφητικά λόγια δίνουν ισχυρή διαβεβαίωση ότι κανείς δεν πρόκειται να παραβλεφθεί.

ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΕΔΑΦΙΑ:

Apoc 14:7: «λγων ν φων μεγλ· φοβθητε τν θεν κα δτε ατ δξαν, τι λθεν ρα τς κρσεως ατο, κα προσκυνσατε τ ποισαντι τν ορανν κα τν γν κα θλασσαν κα πηγς δτων.»

Μετά την καταστροφή της ψεύτικης θρησκείας, το θηρίο – το επίγειο πολιτικό σύστημα του Σατανά – θα οδηγηθεί σε επίθεση ενάντια στη Βασιλεία του Θεού. Αδυνατώντας να φτάσουν στον ουρανό, οι βασιλιάδες της γης θα εξαπολύσουν το μένος τους σε όσους υποστηρίζουν τη Βασιλεία του Θεού εδώ στη γη. Το αποτέλεσμα είναι αναπότρεπτο (Apoc 16:13-16, 17:12-14).

Ο Δανιήλ περιγράφει μια πτυχή της τελικής μάχης (Dan 2:44). Το θηρίο του εδαφίου Apoc 13:1, η εικόνα του και το δικέρατο θηρίο θα καταστραφούν. Η Αγγλοαμερικανική Παγκόσμια Δύναμη θα είναι η κυρίαρη παγκόσμια δύναμη όταν ξεριζωθεί η ψεύτικη θρησκεία.

Οι προφητείες του Δανιήλ και του Ιωάννη έχουν εκπληρωθεί ως την παραμικρή λεπτομέρεια. Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι η καταστροφή τηςψεύτικης θρησκείας και η μάχη του Αρμαγεδδώνα θα λάβουν χώρα σύντομα.

Ο Θεός έχει αποκαλύψει εκ των προτέρων αυτές τις λεπτομέρειες. Θα δώσουμε εμείς προσοχή στις προφητικές προειδοποιήσεις; (2Pe 1:19) Τώρα είναι ο καιρός να ταχθούμε στο πλευρό του Ιεχωβά και να υποστηρίξουμε τη Βασιλεία Του (Apoc 14:6,7).

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

Apoc 14:7: 1Pe 4:17  2Pe 2:9 

Apoc 16:7: Psa 19:9  Psa 119:137

Apoc 18:10: Jer 51:8

1) Η λ. Κρίσεις στο εδάφιο Apoc 16:7  περιλαμβάνεται σε μια περιγραφή με ποιητική έξαρση ως ένας ύμνος χωρίς μέτρο. Η περιγραφή αυτή αναφέρεται ως ένα λογοτεχνικό χαρακτηριστικό.

2) Η λ. Κρίσιν στο εδάφιο Mat 12:18 αποτελεί εκπλήρωση προφητείας (παραβ. Ο΄ Hsa 42:1- 4, 9).

3) Η λ. Κρίσιν στο εδάφιο Mat 12:20 αποτελεί εκπλήρωση προφητείας (παραβ. Ο΄ Hsa 42:1-4, 9).

4) Η λ. Κρίσις στο εδάφιο Act 8:33 αποτελεί εκπλήρωση προφητείας (παραβ. Ο΄ Hsa 53:7).

5) Η λ. Κρίσις ανήκει στην κατηγορία των ουσιαστικών με κατάληξη: α) -ιον (ιδίως υποκοριστικών), β) -μος, γ) -μα, δ) -της, ε) -σις, τα οποία προσφέρουν τη δυνατότητα στον τομέα της παραγωγικής μορφολογίας της «Κοινής» Ελληνικής γλώσσας να παράγονται νέες λέξεις.

ΕΒΔΟΜΗΚΟΝΤΑ (Ο'): Gen 4:7, 18:19,25, 19:9, Exo 6:6, 24:14, Pro 19:28, 28:2, Hsa 63:1.

1) ΑΓΓΛΙΚΑ: Accusation, Condemnation, Judgment.

Κρίσις, εως, , a separation, choice, selection, discrimination; a judgment, a trial; κρίσις and ἄγων, signifying a trial, are frequently used synonymously by Æschines and Demosthenes; see Æschin. c. Ctes. in Coll. Maj. iii, pp. 19, 20; κρίσιν καθίστασθαι, to bring to trial, Thucyd. iii, 53; also, κρίσιν ποιεῖν· a sentence; opinion or judgment of any thing; criterion, τοῦ μέν οὖν γράψαι τήν κρίσιν εἶναι νομίζω, Dem. de Coron.; censure; accusation, condemnation, Xen. Anab. i, 6, 5; controversy or dispute; a decision; εἰσί νόμοι περί πάντων καί ἀγῶνες, καί κρίσεις καί τιμωρίαι, there are laws respecting all, and trials and decisions, and punishments, Dem. de Coron. § 7; in the N. T. particularly, the last judgment or judgment-day; sometimes punishment or the execution of the sentence; the event of a war; a crisis in diseases, Galen. Fr. κρίνω.

2) ΛΑΤΙΝΙΚΑ: Iudicium.

3) ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ: Urteil.

4) ΙΤΑΛΙΚΑ: Sentenza.

5) ΓΑΛΛΙΚΑ: Jugement.

6) ΙΣΠΑΝΙΚΑ: Juicio.

7) ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΑ: Julgamento.

8) ΟΛΛΑΝΔΙΚΑ: Oordeel.